pengakuan warga malaysia tentang indonesia


Saudara-saudaraku setanah air.Ini sekedar sharing jer. Tadak maksud apapun..Kita mungkin sedikit perlu berempati kepada negara kita ni yang nyaris tak punya identitas.

Setelah diteliti lebih jauh ternyata forumers Malaysiaku tidak pernah berfikir panjang apa yang akan dia orang tulis,seperti:

1. Dia orang mengatakan bahwa Indonesia tidak kreatif dan mengambil budaya malaysia,nyatanya. semua budaya dan lagu Indonesia telah nyata2 kita claim (batik: kita bilang batik malaysia padahal batik hanya ada satu yaitu dari Indonesia dan kualitasnya jauh lebih baik;Reog: kita hanya mengubah nama saja menjadi barongan padahal semua itu sama saja dengan reog,dll). Tidakkah itu tindakan yang salah.

2. Kita Orang kata lagu Indonesia jelek. Kenapa kita tak bisa terima kenyataan bahwa di malaysia ramai yang disukai adalah lagu2 Indonesia. Peringkat pertama Top hits di salah satu stesen radio malaysia adalah PETERPAN. Malahan lagu daerah di Indonesia kita claim. (Rasa Sayange).

3. Kita orang kata bendera dan lambang garuda Indonesia menjiplak dari Polandia,Monaco,sedangkan kita orang pun tak tau sejarah bendera Indonesia,dan kita tak tau bahwa di dunia ini ramai negara yang memiliki lambang garuda. Sedangkan bendera kita persis sama dengan Amerika hanya beda di bulan dan mataharinya saja. Tidakkah seharusnya kita sedar diri.

4. Ramai kita kata orang Indonesia bodoh2 hampir disetiap forum di negara kita ni, saya kerap melihat kata2 dr forumer yg berbunyi: indon bodoh blalala. Macam mana dengan kita..? Nama pelajar malaysia pun tidak pernah terdengar di peringkat pertama di olimpiade sains international. sedamgkan indonesia, hampir setiap tahun putra-putri indonesia menang dalam olimpiade internasional bahkan sering mendapat medali emas. Dan tidakkah kita tau bahwa dokter2 Indonesia selalu menjadi guru besar dan mengajari dokter2 malaysia di negara kita ni.

5. Salah satu dari forum yang kita tulis bahwa kita bangga dijajah England. Dan kemerdekaan kita hanyalah pemberian semata dan bukan merupakan hasil perjuangan.
Baca kutipan dari Majalah Time di tahun 1957 tentang kemerdekaan Negara kita.ya :
“The Malayans .. though the curiously un-enthusiastic calm with which they received their independence was attributed by British residents to the fact that it was ‘handed to them on a platter.’”
Warga negara kita tidak puas karena kemerdekaannya seperti diberi oleh kerajaan Inggris. Time Magazine, “Malaya, A New Nation”.
Indonesia lahir dan jadi bangsa besar di dunia dengan cara yang heroik,mengusir bangsa-bangsa imperialis terbesar dunia,Belanda,Inggris,Jepang. Sukarno,Hatta,Jenderal Sudirman,Bung Tomo,sejarah Indonesia penuh dengan pahlawan-pahlawan besar.

6. Kita orang kata Indonesia pencuri,padahal dalam kenyataanya bahwa kitalah yang pencuri (Ambalat,illegal-logging,dll).

7. Ketergantungan kita Pada Indonesia.
Ekonomi kita tergantung dengan Indonesia. Meskipun TKI cuma kuli kasar,ekonomi kita akan langsung jatoh kalau mereka tak ada.

8. Kita tak sedar, tak tau bahwa di negara kita banyak tenaga pengajar yang dari Indonesia sedangkan tenaga pengajar malaysia tidak laku di Indonesia.

9. Kita bangga dengan kekuatan militer kita karena kita tidaktahu apa2. Indonesia masuk 13 besar forces terkuat didunia sedangkan malaysia masih dibawah 60!Dan dia orang (Indonesia) selalu menjadi forces inti dari pasukan PBB International.

++ sesungguhnya masih banyak lagi kelebihan Indonesia dari malaysia hanya saja kita selalu membantah dan tidak mau menerima kenyataan ini.
(sumber: buku,internet,dll)

Aku budak johor.. Dah lama tinggal di indonesia.. Maka tu bahasa dah campur pun..

tulisan ini tidak ada maksud untuk mengadu domba kedua negara, hanya share buat pembaca saja. dan saya copy langsung ke blog saya.
sumber tulisan:

http://m.topix.com/forum/world/malaysia/TT4TC5S8N1O7M9JJI

http://www.kaskus.us/showthread.php?t=6449362

3 comments:

Anonymous said...

1. Saya tidak pernah sama sekali mendengar rakyat Malaysia mengatakan bahawa Indonesia mencuri budaya dari Malaysia... Rakyat Malaysia rata2 tidak berminat dengan budaya2 mcam ni... Untuk pengetahuan Zulhamdi ... bnyak anak2 Malaysia zaman sekarang tidak tahu menahu tentang budaya Malaysia itu adalah realitinya... (terutama anak2 yang hidup di kawasan bandar) mereka hanya mengenali komputer, ineternet, iPhone, Blackberry, PS2, PS3 etc... Oleh itu adalah tidak tepat untuk mengatakan orang2 Malaysia terlalu taksub dengan budaya... tidak sama sekali... & kamu telah MEMFITNAHNYA!!! =)
2. Bila mana anak2 Malaysia mengatakan lagu2 Indonesia jelek? Saya rasa itu fitnah sama sekali.... Lagu2 Indonesia yang banyak mendapat hitz di radio2 popular di Malaysia... Bilang saja Peterpan, Dewa, Padi, Kris Dayanti, Melly Goeslow, pasti anak2 Malaysia teriak2 kerana minatnya pada lagu Indonesia... Saya hidup di zaman popularnya sinetron Bwg Putih Bwg Merah .. tanya sahaja berapa rating sinetron itu? Sudah mengalahkan rating Buletin Utama TV3 (berita paling popular di Malaysia) =) maka FITNAH semata2 jika ada suara2 yang mengatakan org di Malaysia jelek sama lagu2 Indonesia... Kali kedua kamu MEMFITNAH wahai Zulhamdi.... =)
3. Soal menciplak bendera ini... saya berpendapat isu ini ditimbulkan dahulu oleh rata2 rakyat Indonesia yang terlalu taksub dangan budaya & bangsanya (sama sahaja seperti kaum Bani Isarael & Arab Jahiliyah) yang terlalu bangga & taksub dengan bangsanya sehingga dikutuk oleh ALLAH SWT di dalam Al-Quran.... Menurut sumber arkib, bendera Malaysia dicipta melalui satu pertandingan yang diadakan pada tahun 1947... & pemenangnya adalah Allahyarham Hamzah... secara logik akalnya bagaimana pada tahun 1947 dengan zaman yang tiada internet & kemudahan teknologi ... begitu mudah si pencipta bendera Malaysia mengenali bendera Amerika Syarikat??? Kali ketiga kamu MEMFITNAH wahai Zulhamdi.... =)
4. Apa benar rata2 rakyat Malaysia menghina dan mengutuk para pelajar2 Indonesia?.... Mereka tidak pernah sekolah bersama, mendapat pendidikan awal bersama, apatah lagi berkenalan antara satu sama lain sewaktu di usia persekolahn mereka... Sungguh menyedihkan bagaimana kamu boleh memfitnah anak2 kecil di Malaysia yang hanya tahu bermain & belajar mengenali dunia di zaman kanak2nya , gimana bisa mereka mengutuk dan menghina pelajar2 di Indonesia yang tidak pernah mereka kenali? Lainlah kalau mereka pernah hidup & bersama bersekolah bersama ... dan itu menjadi kelaziman bagi anak2 kecil yang bergaduh sesama mereka... Tapi mereka tidak pernah saling mengenali??? Kali keempat kamu MEMFITNAH wahai Zulhamdi.... =)
5. Lebih baik kamu berhati-hati menggunakan isu ini sebagai rencana untuk menindakkan kemerdekaan Malaysia.... Tidak ada salahnya memperoleh kemerdekaan melalui rundingan damai (Bristish memberi kemerdekaan kepada Malaysia tanpa pertumpahan darah) ... Nabi Muhammad SAW sendiri memperoleh Makkah melalui "Perjanjian Hudaibiyah" & Fath Makkah tanpa pertumpahan darah sedikitpun... Bukankah itu mengikut Sunnah? Bukankah Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj mencontohi kepimpinan Nabi Muhammad SAW? Sama sahaja kamu mengutuk kemerdekaan Malaysia sepertimana kamu mengutuk Sunnah Nabi Muhammad SAW.... Sekali lagi kamu berada dijalan yang SALAH wahai Zulhamdi.... =)

Anonymous said...

6. Soal mencuri pulau2.... Wahai Zulhamdi... Ini adalah kesan daripada Perjanjian Inggeris Belanda 1824 (tolong lah belajar Sejarah)...Kita tidak bisa mengubah sejarah... Jikalau dalam perjanjian tersebut sudah termaktub Pulau Sipadan adalah milik Malaysia maka kamu tidak harus mempertikaikannya? Kami rakyat Malaysia tidak mempertikai sedikitpun bagaimana kepulauan sumatera jatuh ke tangan Belanda dan kini milik Indonesia.... kali ini kamu telah menunjukkan KEBODOHAN kamu sendiri wahai Zulhamdi.... =)
7. Ya memang benar Malaysia sangat bergantung pada TKI dari sumber tenaga manusia... Mngkin Malaysia tidak bisa menjadi negara perindustrian di rantau ini tanpa TKI... Tapi kamu harus juga ingat pembangunan ekonomi di Malaysia tidak hanya bergantung pada sumber tenaga manusia TKI... Apa kamu mempertikaikan Tenaga Pakar dari luar? Dan dari dalam negara sendiri? Bagaimana dengan pelaburan asing? Hampir 50% pelaburan asing Malaysia adalah dari Singapura.. 30% dari USA & selebihnya adalah dari negara2 Eropah... Berapa banyak dari Indonesia? Bagiamana dengan industri pelancongan, perkhidmatan, & industri cari gali minyak? Adkah Malaysia menggunakan TKI? Sekali lagi kamu menunjukkan kebodohan kamu dgn mengatakan ekonomi Malaysia hanya bergantung pada TKI... =)
8. Soal ramai tenaga pengajar dari Indonesia yang ada di Malaysia .... Secara logik akalnya... Indonesia merupakan sebuah negara yang memiliki kaum yang taksub & bangga dengan bangsanya & budayanya, mana mungkin dikalangan tenaga2 pakar dari sana sanggup memurtadkan negara mereka sendiri dan bekerja di Malaysia ? =) Satu lagi wahai Zulhamdi kamu tidak menunjukkan statistik yang tepat berkaitan tenaga pengajar di universiti2 di Malaysia... Tetapi di fakulti tempat saya mengajar memang tak ada seorangpun tenaga pengajar dari Indonesia saya ulang... TAK ADE SEORANG PUN.... Yang ada HANYA dari India & Uzbekistan... Mungkin di universiti lain ada... tapi silakan kemukan statistik untuk menunjukkan buktinya, wahai Zulhamdi... =)
9. Saya sendiri tidak mengetahui berapa ramai anak2 Malaysia yang sensitif tentang isu militari di Malaysia... sebagaimana yang saya terangkan sebelum ini... kebanyakan dari mereka hanya berminat dengan permainan2 moden... Untuk masuk militari sahaja... kadar peratusan % sering menurun setiap tahun... menunjukkan betapa TIDAK MINATNYA anak2 Malaysia untuk menceburi bidang ketenteraan... Adalah tidak tepat untuk mengatakan bahawa anak2 Malaysia mengatakan mereka lebih kuat untuk berperang sistem militeri lebih hebat daripada Indonesia... Mereka tak ambil tahu & tak ambil port pun.... Ini kali kelima kamu memFITNAH wahai Zulhamdi .... =)
• To Zulhamdi.... Janganlah kamu menjadi orang yang memfitnah & menjadi org yang menunjukkan kebodohannya sendiri...

Anonymous said...

Salam kenal aja semuanya.
Saya warga negara indonesia.
Soal kemerdekaan,
kami merdeka dengan pertumpahan darah dimana-dimana, karena kami tidak rela warga kami di hina dan di jajah dengan keji oleh penjajah.
Sebagai sebangsa dan setanah air, kami harus bertindak dengan cara mengusir mereka, dengan cara peperangan.
Rosul pun pernah berperang, asalkan umatnya di serang dahulu.
Kami pun sama, negara kami diserang terlebih dahulu, dengan cara di jajah.
Sehingga kami akan menyerang kembali, untuk mengusir mereka, dari tanah air tercinta.
Salam persahabatan..

Archives